Csillagok, csillagok…

Öskü Csaba évtizedes tapasztalatú természetgyógyász és asztrológus. Aktív gyógyító tevékenysége mellett ír és előadásokat tart. Azon kevesek közé tartozik, akik a testi bajok orvoslásán túl mindig keresik a mélyebb, pszichikai és szellemi okokat, a karmikus összefüggéseket is.

 

– Az asztrológia az elmúlt korokban elismert és alkalmazott tudomány volt. A mai asztrológusok milyen hagyományra építenek?

– Az asztrológia nem az a hit, mely szerint az égitestek befolyásolják az ember sorsát, hanem egy rendszer a valóság leképezésére. A fizika is szimbólumok – számok és betűk – által képezi le a valóságot, s eszünkbe sem jut, hogy képleteivel befolyásolhatná a gravitációt. A mi asztrológiai gyakorlatunk eredete közvetlenül az ókori egyiptomi kultúráig vezethető vissza, s a filozófiai gyökerek még messzebb. Az én szellemi fejlődésemet is nagyon meggyorsította egy írás, az Astrosophia Hermetica, mely az asztrológia filozófiai alapjairól szól hermetikus szempontból. A hermetika egyiptomi eredetű, az egyiptomi kultúra gyökereit pedig megtalálták Indiában. A mi egész ezoterikus tudományunk tehát Indiából ered és eredetileg a Védákra alapozódik.

– Miért nevezi ezoterikus tudománynak?

– Az ezotéria a transzcendentális, lelki megközelítésre utal. Mivel az asztrológiában a transzcendens kifejezést a bolygók helyzetével kapcsolatosan, szakszóként használjuk, ezért mi inkább ezotériáról beszélünk, amely görög eredetű szó, s belső szobát jelent. Az ezoterikus tanítás a komoly keresőnek, a beavatásra vágyónak szól, szemben az exoterikussal, amely a tömegek befogadóképességéhez igazodik.

– Az asztrológia nem a mai civilizáció terméke. Beszélhetünk-e az asztrológia tudományos fejlődéséről?

– Az asztrológia fejlődése nagy lépésekkel halad előre. Technikai szempontból a számítógép jelent komoly előrelépést, mert a számításokat nem napokig, hetekig tartó munkával kell elvégezni, ami nagyobb lehetőséget jelent a mélyebb, több szempontú elemzésre. Az alapokat nem revideálják, az állatövi jegyek, a bolygók jelentéstartalma közmegegyezéssel ugyanaz marad. A házak és a bolygók egymás közötti kapcsolatának, a pontos geometriai, matematikai kapcsolódások értelmezésében azonban vannak viták és újabb elgondolások. Ez természetes minden tudományban, ami él és fejlődik. Ahogy egy házasságban a konfliktus időről időre megjelenik, úgy minden ember által létrehozott dologban is jelen van, sőt kitágítanám, mindenben, ami a polaritás, a kettősségek világában van, ami teremtett. Az asztrológia is egyszerre mélyül és hígul. Mélyül, mivel létezik egy ezoterikus vonal, amelyik élő, és igyekszik elkerülni a napi aktualitásokról való kérdezést. Igyekszik elkerülni horoszkópok fölállítását különböző üzleti események vagy házépítés kapcsán és az olyan kisebb jelentőségű dolgokra, melyeknek az anyagvilágban jelentőségük van ugyan, de ezoterikusan nem. Mindezek figyelembevételével mégis azt mondhatjuk, hogy az asztrológia lehetőséget nyújt egyfelől a vizsgált folyamat pontosan körülhatárolt jellegének felismerésére ismert kezdeti időpont és földrajzi hely esetén, másrészt a kívánt jelleg és sikeresség biztosítására megfelelő időpont és földrajzi hely kiválasztásával.

– Melyek az asztrológia konkrét lehetőségei?

– Elsőként vegyük talán a jellemrajz készítését. A vizsgált személy születési idejének, helyének, valamint nemének ismeretében pontosan megismerhetők az illető alapvető személyes tulajdonságai és hajlamai, mint például az akaraterő és kitartás, a szellemi képességek, a kreatív erő, a társas együttműködés képessége, a munkabírás, testi ügyesség, erő és sebezhetőség (baleseti vagy betegségi hajlam), az érzelmi kiegyensúlyozottság vagy labilitás alkati mértéke és az eltérések iránya, az életerő és élettartam, a cselekvőképesség, intellektualitás, meggyőzhetőség, rugalmasság, energikusság, a józan megfontolás és még sorolhatnánk. A másik lehetőség a személyes sors felismerése, értelmezése, és a megfelelő viszonyulás kialakítása. A sors mindig tanító jellegű feladatokat hordoz, a hibák kijavítását, és a hiányok kiegészülését célozva. A sors-asztrológia tárgya a jellem időbeli kibontása, ezért ez a sorspróbák jellegének, értelmezésének és időbeli behatárolásának tudománya. Fontos gyakorlati lehetőség a szinasztria (összeillőségi elemzés) készítése, az együtt élő, dolgozó személyek alapvető tulajdonságai egymásra hatásának elemzése. Elvégzése lényeges lehet, mert sorsunk konkrét megvalósulását kapcsolatrendszerünk jelenti. Az igen egzakt, szinte matematikai pontosságig vihető elemzés két vagy több személy kapcsolatának teljes finomszerkezetét föltárja. S végül megemlíthetjük a különféle gazdasági, politikai szervezetek, illetve határozott kezdeti időponttal megjelölhető társadalmi, politikai, gazdasági folyamatok jellegének és sorsának elemzési lehetőségét. Ilyen például egy házépítés kezdeti időpontjának kijelölése. Az alapkőletétel szokása még az élő asztrológiai gondolkozás idejéből maradt fönn.

– Lehet valamiképpen minősíteni az asztrológusokat?

– Természetesen lehet. Mint minden foglalkozási ágban, itt is vannak tudósok, mesterek, tanítók, vannak jó szakemberek, és vannak szélhámosok, akik visszaélnek a mélyebb tudást körülvevő nimbusszal. Az emberek mindig megborzonganak, amikor sorsról, halálról, születésről, emberi kapcsolatokról van szó, csupa olyan kérdésről, amely az embert a legmélyebben érdekli és érinti, akár saját, akár hozzátartozói személyében. Ezzel a nagy fontossággal és érdeklődéssel nagyságrenddel több szélhámos él vissza, mint ahány komoly asztrológus létezik.

– Mit tehet a járatlan érdeklődő? Hogyan döntse el, kihez fordulhat bizalommal?


– Azzal kell tisztában lennie, mit érdemes kérdeznie az asztrológiától, s aki olyanra is hajlandó válaszolni, amit nem szabadna megkérdezni, attól jobb óvakodni.

– Milyen kérdésekről van szó?

– Amelyek tanulás-jellegűek és a szeretet irányába visznek, a kozmikus szeretet irányába, Isten felé, arról a témáról, azt mondom, bármit meg szabad kérdezni. Talán nem is a megkérdezendő dolog témája szerint határoznám meg, hanem az illető szándéka szerint. Azért kérdezi-e meg, hogy tanuljon és önmagát fejlessze, tökéletesítse a szeretetben – s erre minden kérdés alkalmas lehet –, vagy pedig azért, hogy hatalmat szerezzen mások fölött, hogy magát jogtalanul előnyös helyzetbe juttassa. Az asztrológusnak nem feladata, hogy ezt ellenőrizze, legalábbis az olyan asztrológusnak nem, aki nyilvánosan, pénzért készít horoszkópokat. De amint megvizsgáljuk azt, hogy szabad-e egyáltalán nyilvánosan, pénzért horoszkópokat készíteni, akkor elbizonytalanodunk. Minél általánosabb megfogalmazásban tesszük fel kérdésünket, annál pontosabb választ kapunk a folyamat jellegére vonatkozóan, s minél inkább egy konkrét esemény bekövetkezésének pontos idejére vagy bekövetkezésének valószínűségére kérdezünk, a válasz annál kevésbé megbízható. Az asztrológia gyakorlati alkalmazásában személyes eredmények kierőszakolása nem megengedhető. Ha mégis megtesszük, vállalnunk kell a kozmikus rend megzavarásának következményeit. Minél önösebb célok érdekében és minél erőszakosabban használjuk föl asztrológiai tudásunkat, a sorserők – a kikényszerített eredmény kiegyenlítésére – annál rombolóbban hatnak vissza. A sorserők kiegyenlítő ellentámadását saját egyéni sorsában és jövendő inkarnációiban az asztrológus fogja fel. Ezért csak megfelelően képzett, tapasztalt, a titkos tanítások más területein is jártas asztrológus vállalkozhat a sorserők befolyásolására anélkül, hogy felelőtlenül nagy kockázatokat okozna. Az asztrológia által elért többletérték-felhalmozás csak akkor lesz tartós, ha értelmes, megfontolt, az asztrológiával és más titkos tanításokkal rokonszenvező személyek kezébe kerülnek az elért eredmények. Különösen fontos, hogy ezen személyek erkölcsileg emelkedettek és tiszta, jobbító szándékúak legyenek.

– A saját munkájában hogyan tudja ezt érvényre juttatni? Az asztrológus fölállít egy képletet, s ebből fölvázolódik egy személyiség képe, de a lélek ismerőjének kell lennie ahhoz, hogy ezt megfelelő módon képes legyen átadni az illető számára…

– …és hogy az illető el tudja fogadni. Azt gondolom, hogy a nyilvános működés a beavatásnak egy alacsonyabb szintje, és mindenkinek találkoznia kell ilyen asztrológussal is. Ez egyfajta ismeretterjesztő munka. Mint amikor egy tudós a televízió magazinműsorában népszerű formában ismerteti a kvantummechanikát olyanok számára, akik először hallanak erről, s ez esetleg őrültségnek tűnhet egy másik fizikus számára. Az asztrológiában is erről van szó, úgyhogy igazából az lenne jó, ha mindenki alapfokon megtanulná az asztrológiát és tudna közlekedni ezen a területen, vagyis értené a szimbólumokat és az analógia elvét. Nem az a feladata az embernek, hogy saját maga elkészítse a horoszkópját, és egész életében azt értelmezze. Ez nem is lehetséges, két okból sem. Az egyik ok az, hogy az ember minél több horoszkópot lát, annál több tapasztalatot szerez a saját horoszkópjának értelmezéséhez is. Másrészt az ember annyira elfogult a saját életével, problémáival, vágyaival, szándékaival szemben, hogy segítség nélkül még egy asztrológus sem képes a maga horoszkópját valóban érvényesen értelmezni.

– Milyen veszélyei vannak az asztrológia alkalmazásának?

– A jószándékon múlik, vannak-e veszélyek. Ha az asztrológus és a kliens is jószándékú, akkor nem lehetnek veszélyek, mert akkor az asztrológus megmondja, hogy az asztrológia és általában az ún. titkos tudományok nem a hatalom megszerzésére valók, hanem önmagunk kivoltának és mivoltának tisztázására, az inkarnációs feladat feltárására, és annak minél jobb, pontosabb elvégzésére. A jóslás a legtriviálisabb esete a veszélyt hordozó alkalmazásoknak. Ebben lehet a legnagyobbat tévedni, mert az asztrológia valójában nem jóslásra való, bár meg lehet állapítani, hogy bizonyos életpróbák nagy valószínűséggel milyen időszakban fognak bekövetkezni a tranzitok, bolygóállások alapján. A horoszkóp egy mérőeszköz, amely az időkvalitás megértésére van hitelesítve. Gyakorlati alkalmazásában azonban az asztrológia eredményei gyakran igen durvák, kívánnivalót hagynak maguk után. A pontosság növelése az asztrológusok technikai adottságaitól s a mérőeszközök további fejlesztésétől függ. Ha valakinél baljós jeleket találok, felhívom rá a figyelmét, de nem állíthatom, hogy biztosan nagy baj vagy baleset fogja érni. Az ember megérezheti, hogy miyen problémák vagy veszélyek leselkednek rá, s egyszerűen bezárkózhat a szobájába, szabadon dönthet, hogy bizonyos mértékig visszafogja magát.

– Az asztrológus föltárja a baljós és kedvező előjeleket, melyek az illető lehetőségeit mutatják.

– Valójában nem erről van szó, bár arra is jó az asztrológia, hogy az előjelekre felkészülve lássunk a dolgunknak. Ugyanakkor egyáltalán nem szabad napi jóslatokra fölhasználni, mert akkor az ember nem az életét éli, hanem a horoszkópja irányítja, ami már nagyon nagy mértékben korlátozza személyes szabadságát, cselekvőkészségét s józan eszét. Állandóan ezekre az előjelekre figyelve – egyébként számtalan előjel található minden napra – nem lehet beállítani az életünket. A fontosabb szakaszok viszont nagyon jól nyomon követhetők.

– Vannak, akik az horoszkópjukba vetik minden bizalmukat.

– Itt a hit és a tudás problematikájáról is szó van. Ugyanez okoz feszültségeket a vallásban is, és így jönnek létre azok a szélsőséges csoportok, akik csak a hitet vagy csak a tudást tartják igazán fontosnak. Az ezotériában egymásra talál ez a két dolog, megtalálja a megfelelő arányokat. A helyes tudásról van szó, amelynek alkalmazása egyedül teszi lehetővé, hogy úgy szeressünk, hogy a másik hasznára is legyünk, mert ha az illetőről nincs pontos, helyes, az igazságnak megfelelő információnk, akkor nem tudjuk őt úgy szeretni, ahogy az a számára jó, s az ő érdekeinek megfelel. Persze önmagunkról is ugyanilyen mélységű tudással kell rendelkezzünk. Alapelv, ha valakit vagy valamit nem ismerünk, akkor nem is tudjuk szeretni. Ez az alapja mindenféle bűnbakképzésnek és előítéletnek. Az ismeret, ha helyesen, a tudatunk kitágítására, a nagyobb szeretet elérésére, ha nem a hatalom növelésére, hanem Istenhez való közelkerülésre használjuk, akkor tisztítani fogja az ember cselekedeteit, és nem hagy összezavarodni.

– Sokan mondják, a csillagok hajlamossá tesznek, de nem kényszerítenek, s vannak más népszerű vélekedések is az asztrológával kapcsolatban.

– A csillagok nem kényszerítenek semmire, de megmutatják, miképpen áll össze egy adott időpontban a valóság. Ezt azonban kényszerítő pontossággal teszik. Egy másik ilyen kétes megállapítás szerint az emberi sors az öröklött tényezőkből, a nevelésből, a környezeti hatásokból, valamint a kozmikus faktorokból áll össze. A környezeti faktorok azonban sohasem maguk az okok, csak a sors „végrehajtói”. Az öröklött tényezők pedig egy másik szintet testesítenek meg, ahol ismét megtalálható valamennyi ősprincípium képviselője. A sejtinformációkból éppúgy kiolvasható a valóság, mint az égboltból. Így a géntudósok lelepleződnek – ők is csak az asztrológusok kollégái. Ha az asztrológussal megesik, hogy oksági hatást tulajdonít a csillagoknak, hogyan vehetnénk rossz néven a humángenetikustól, ha az a meggyőződése, hogy az öröklött tulajdonságok „oka” a génstruktúra. Az ember minden sejtjében ott hordja a horoszkópját, hiszen az egész mindig ott található minden részletben, mint ahogy a magban is benne van az egész növény. Az igazi asztrológia azonban a beavatás útja, amely az önismereten és a természet megismerésén keresztül Isten megismeréséhez vezet, s ezért az igazi asztrológia legvégül fölöslegessé teszi magát. Az igazi asztrológia filozófia, s nem a mások jövőjében való kutakodás. Az asztrológia arra tanít meg, hogy saját helyzetünkből elindulva megértsük embertársainkat és a világot, s így belülről megbékélhessünk velük.

– Előfordulhat, hogy valaki az előítéletei alátámasztására használja fel az asztrológiát.

– Én pontosan az ellenkezőjét éreztem az életemben. Amióta asztrológiával foglalkozom, jelentősen kitágult a megértő képességem az emberek iránt, mert azt látom és tudom, hogy a tizenkét állatövi jel teljesen egyenértékű. Például a Skorpió szülöttei általában nem kellemes emberek, azonban az is jellemzi őket, hogy kiélezettek a misztika irányában, és a munkájukban nem érdek motiválja őket, így bármikor fel tudják rúgni az egész életüket érdek nélkül, csak azért, mert azt látják, hogy úgy helyes. Az ismert negatív tulajdonságai mellett ezek a pozitív tulajdonságok azok, melyek fölé emelik a többi jelnek ebből a szempontból. De minden jelben találhatunk ilyen pozitív elemeket, amelyek kiemelik őket a többi jel közül bizonyos vonatkozásban. Együtt a tizenkét jel képviseli az emberi teljességet. Aki ezt megérti, nem bocsátkozik többé előítéletekbe.

– Van, aki másnak a horoszkópját készítteti el.

– Ha fölvetődik a visszaélés gyanúja, akkor nem szabad elvállalni a horoszkóp elkészítését. Azt tudom tanácsolni az embereknek, hogy ha ettől tartanak vagy tarthatnak, tartsák titokban a pontos születési idejüket. Véleményem szerint azonban a mágia szerencsére messze nem olyan hatásos, mint sokan képzelik, akár horoszkóppal, akár fényképpel, vudu babával vagy más tárggyal végzik. Az asztrológia önmagában is mágia, s egyesek állítják, hogy még a horoszkóppal is lehet manipulálni, de én nem tudom, hogyan, és nem is vagyok rá kíváncsi.

– Mi a véleménye az újságok horoszkópjairól?

– Tulajdonképpen asztrológiai ismeretek felhasználásával készített körmönfont csalásról van szó, amely arra épít, hogy egy adott jelnek megvannak a meghatározott jellemvonásai, és az egy jelhez tartozó emberek életében ismétlődnek az azonos jellegű események. Például egy Mérleg jegyű sokszor szerelmes, sokszor bizonytalan, sokszor kerül nehéz egzisztenciális, anyagi helyzetbe, és akkor ezek a horoszkópkészítők a közismert Mérleg-tulajdonságokat fodrozgatják. A lelkiismeretesebbek a tranzitokat vagy a dekádokat, esetleg a napokat is megnézik, de tulajdonképpen ez is hasraütés, mert nem a teljes horoszkópot veszik figyelembe. Az ilyen széles időhatárok szerinti meghatározás rendkívüli mértékben csökkenti annak a valószínűségét, hogy az a bizonyos tranzit-fényszög jellemző legyen az illetőre.

– Ön pszichológiai műveltségű asztrológus és gyógyító, egyébként természetgyógyászattal foglalkozik, annak több ágát is műveli.

– Asztrológiával igazán komolyan 5-6 éve foglalkozom, azóta azonban éjjel-nappal. Pszichológiát tanultam sokat, főleg analitikus pszichológiát, ezen belül is Szondy sors-analízisét, s jelenleg is bővítem ezirányú ismereteimet. Azt hiszem, hogy C. G. Jung az a pszichológus, akinek az életműve nélkülözhetetlen mindenki számára, aki az emberi lélekkel, a lelki problémákkal foglalkozik. Ő is nagyon komolyan foglalkozott asztrológiával.

– Az asztrológiát miként alkalmazza a gyógyításban?

– A természetgyógyászat manapság már sajnos nem lényegileg különbözik az orvoslástól, mivel sok természetgyógyászati ág csupán a tünetekkel foglalkozik. A tünetek enyhítése természetesen nagyon fontos, de a lelki és az inkarnációs lelki tudásnak a mellőzésével tartós eredményt nem tudunk elérni a gyógyulásban, mivel a betegségek általában valamilyen mélyebb probléma szőnyeg alá söprésének a következményei. Azt hiszem, a természetgyógyászatnak a tünetek kezelésével foglalkozó ágazatait már kellőképp megtanultam ahhoz, hogy ezeken túl tudjak lépni, s inkább az okokra, a betegségek céljaira koncentrálok. A betegség ugyanis mondani akar valamit, valamit a tudomásunkra akar hozni, ezért értékes információnak kell fölfogni, és ebben az értelemben mindenféle egyéb szenvedés is jelez valamit. Ha baleset történik velem vagy tragikus életesemény, annak tanító jellege van, s bízni kell a Lét jóindulatában, hogy semmi olyan nem éri az embert, amire ne volna szüksége. Tehát olykor kemény pofonokat kapunk, mert az enyhébb figyelmeztetésekre régebben nem figyeltünk oda, akár előző életünkben, akár ebben az életben. A gyengébb jelzések sorozatát figyelmen kívül hagytuk, és ezért betegség vagy tragédia következik be az életünkben. Ezzel a szemlétettel gyógyítok inkább, de a tünetek enyhítését is embertársi kötelességemnek érzem. Amikor valaki nem hajlandó arra, hogy elmélyülten foglalkozzon a sorsával, az okokkal és célokkal, akkor annak nem mondom azt, hogy keressen magának egy másik természetgyógyászt, hanem megmasszírozom a lábát vagy a hátát, ha éppen arra van szükség. Minden munkát türelemmel és alázattal kell végezni. Nem is sejtjük olykor, hogy a dolgok nagy láncolatában egy érintés is mennyire fontos lehet.

Bányay Géza

1993/16.