A tanítvány

 

 

Egyszerű kérdést kaptam: szanszkrt nyelven hogyan nevezik a tanítványt?
A válasz lehet rövid és egyszerű: śiṣya.
Ám a szanszkrt nyelv oly színes, ne elégedjünk meg ezzel a válasszal, lapozzuk fel a szótárt szinonimákat keresve:

adhyāya – „odaérkező”, összetétel végén használatos, pl: vedādhyāya – a tudáshoz megérkező
arbha – „kicsi”, gyermek
ceṭa (vagy cela) – szolga. A világias mentalitású emberre azt mondják: kali-cela – Kali tanítványa. Ám a szó összetétel végén rosszat, hitványt is jelent, pl. bhāryā-cela jelentése: rossz feleség (bhāryā).
chātra – „ernyős”, aki a mester védőernyőjének (chatra) oltalmában él.
pāṭalika – mások titkait ismerő
pāṭhaśālin
– „tanulószobás”. A pāṭha szó olvasást, és a szent védaszövegek recitálását is jelenti, a śālā pedig lakrészt, szobát. A pāṭhaśālā így tanítványok lakrészének neve, a pāṭhaśālin pedig e tanulószoba lakója.
vidyānupālin – a tudás (vidyā) gondozója, megőrzője (anupālin)
vidyānusevin – a tudást (vidyā) követő, gyakorló (anusevin). Az anusevin szóban az anu- igekötő jelentése: valami után, valamit követőn, a sevin pedig a sev – szolgál, tisztel, követ igéből származik: szolgáló, tisztelő, követő.
vratacarya, vagy vratin – „fogadalmas”, aki fogadalmát (vrata) követve (carya) él
śikṣamāna – tanítandó
śravaka, śrotṛ – aki hallgatja (śru, śravaṇa) a tanítást
A rossz tanítvány néhány jelzője:
akṣetra – „rossz föld”, aki alkalmatlan befogadója a tanításnak, miként a rossz földbe vetett mag sem hoz jó termést.
adravya – „alkalmatlan”. A dravya általában azt a dolgot, tárgyat jelenti, amit feldolgoznak, vagy éppen áldozati kellékként alkalmaznak.
odana – a szó tulajdonképpen ételt jelent, ám összetételben olyan hitvány tanítványra is utal, akit csak a hasa megtömése érdekel, pl: odanaśiṣya.
kṣatavrata – „megsebzett fogadalmú”, az a tanítvány, aki megszegte fogadalmát (vrata)
chātragaṇḍa, vagy śāstragaṇḍa – olyan tanítvány, aki csak a versek kezdetét ismeri.

S végül a jó tanítvány ismérvei:
kṛṭaśrama
, vagy kṛtapariśrama – aki komoly erőfeszítéseket (śrama) tett (kṛta) a tan megszerzése végett. A pari- körül, igekötő itt fokozást jelent.
tripāṭhin – háromszori elismétlés után bármit megtanuló
bhāladarśin – homlokot (bhāla) figyelő (darśin), aki nyomban felismeri mestere hangulatát, s annak megfelelően nagy odaadással szolgálja őt. Ugyanezt jelenti a bhāvadarśin is („érzelmet figyelő”).

 

2017/67

Andrássy Csongor