Világok találkozása – A perui Trulli Ásram

Limától, Peru fővárosától északra tartunk. Utunk dél-amerikai kontinens csendes-óceáni partvidékén, a nyolcezer kilométer hosszan elnyúló Atacama sivatagon át vezet. Egy órányi autózás után érkezünk a sivatag első életjeleihez. Szerpentinen ereszkedünk le Pasamayo oázisához. Ez a hely, melyet a Chancay folyó táplál, időtlen idők óta lakott. A Chankay és Mocha indiánok kultúrája és ősi építményeik – ilyen Chan Chan hatalmas vályogvárosa -, tették jól ismertté ezt a termékeny oázist, enyhülést kínálva a fáradt utazónak. Itt, a Csendes-óceán partján található a perui vaisnavák(1) Trulli ásramja(2), melyet Swami B. A. Paramadvaiti alapított 1992-ben. Ez az első ökológiai farmközösség Peruban. Épületeiben az ősi amerikai stílus ötvöződik az indiai vaisnavák kultúrájával.


Az ásram a dél-olaszországi Alberobello (Puglia tartomány) hírneves épületeiről kapta nevét, melyeket vályogból emelt kupolák, a trullik díszítenek. Először az Andok fennsíkjain fedeztek fel ilyen kúp alakú építményeket. Régen a Chulpa indiánok laktak ezekben, melyeket putucusnak neveztek, s azt vallották, a kör alakú szállásokon nem képesek megragadni a negatív energiák. Később ismét kedveltté váltak ezek az építmények, amiket az eredeti építők neve után chulpáknak hívtak. Hasonló szerkezeteket találunk Indiában, Szicíliában és Tunéziában is. Ez az egyik legősibb és legtermészetesebb építkezési mód, hiszen ezek az építmények a legegyszerűbb anyagokból, földből, homokból és kőből készültek. Antonio Gaudí, a híres katalán építőművész is tanulmányozta ezeket a formákat, és úgy találta, azért olyan stabilak, mert formájuk teljesen természetes, s így a kupolák nem igényelnek idegen anyaggal, fával vagy acéllal történő megerősítést. Ez a kúpforma hasonlít a két pont között lelógatott lánc természetes ívéhez, s ezért még földrengésnek és szélvésznek is ellenáll.

A perui trullik egy gigantikus űrállomás hatását keltik. A falakat jantrák, védikus jelképek díszítik, melyek az egyetemes valóság magasabb tudatosságának üzenetéről tanítanak bennünket. Az itt lakók terve az, hogy az épületek végső elrendezésükben egyúttal egy védikus planetáriumként is szolgáljanak. A védikus írások tizennégy világról, a megismerés tizennégy síkjáról tanítanak, és arról, hogyan emelhetjük tudatosságunkat mind magasabb dimenzióba, végül a tiszta lelki tudatosság szintjére. A védikus planetárium húsz trullija a tanítás, a megtapasztalás és az isteni jelenlét felismerésének egy-egy szintjét jelképezi, amely a transzcendens legtisztább megismeréséhez vezeti el az embert – a szeretet kincsestárához, Dámódar(3) templomához. Csakis Ő, maga az Úr képes a szeretet erejével összekötni minket belső énünkkel.

Egyszerű, természetes élet, művészet és meditáció – ezek az ásram – közösség alapelvei. Julio Mayo művészeti vezető elmondja, hogy a Dél-Amerika különféle vidékeiről érkezett festőkön, zenészeken és szobrászokon kívül az 1980-as évek elején indult németországi Harmony School of Conscious Art (Tudatos Művészet Harmónia Iskolája) művészéi is részt vesznek ebben a monumentális építkezésben, ahol nem használnak más anyagot, csak a helyben található agyagos földet és követ. Az itt folyó munka arra sarkall más dél-amerikai közösségeket is, hogy eljöjjenek tanulni a hely természetközeli, művészi és szellemi légköréből. Egyetemekről és külföldről is érkeznek látogatók, akik a saját szemükkel szeretnék látni, hogyan folytatható olyan, magasabb tudatossággal teli természetes életmód, ami igazi örömöt nyújt, miközben nélkülözi a modern élet luxuskörülményeit, mely napjaink világát jellemzi. Az ásram lakói szárazvécéket használnak, amelyek nem fertőzik a vizet és a talajt, a felhasznált anyagokat komposztálják vagy újrahasznosítják, a földeket vegyszermentesen művelik, és egyszerű vegetárius életmódot folytatnak. Az elektromos áram sem ért el ide, a szél és a Nap ereje az egyetlen külső energiaforrás.

– A védikus tanítások áthatják egész bensőnket. A meditáció és a szellemi kutatás tapasztalatai vezettek minket ide – mondja Swami B. A. Paramadvaiti. -Azt szeretnénk, hogy minden egyes ív, minden egyes vályogtégla az abszolút harmóniára emlékeztessen bennünket, s az elzengett mantrák transzcendentális hangvibrációját sugározzák vissza az épületek és a meditációs szobák. Harmonikus emberi kapcsolatok kialakítására ösztönöz ez a környezet. Az időtlen művészet, a szív üzenete, az élet művészete teljesedik be, ha földi vándorlásunk végén tudatossá válhatunk Istenről, s eltávolodunk a durva anyagtól. Az ásram fő célja az, hogy segítsen megállítani a halál és születés folytonos körforgását, melynek fő mozgatója az illúzió és az önző ragaszkodás. Az Internet és az űrtechnika napjaiban visszatértünk gyökereinkhez. Vissza a természethez, ami közös alapja minden embernek, minden fajnak, minden kultúrának. Egyedül a szeretet az, amire szükségünk van.

Eliseo Franco

Jegyzetek:

1. Vaisnava: (jelentése Visnulxoz tartozó) Visnu-hívő; Ráma és Krsna hívei is ekként ismeretesek
2. Ásram: (jelentése menedék) a lelki életet gyakorlók és szerzetesek közössége, kolostora
3. Dámódar: Isten egyik neve

1998/27.